Chronisch ZorgNet

Luc van Loon

Skeletspieren worden continu afgebroken en weer opgebouwd. Dit gebeurd met een snelheid van 1-2% per dag. De aanmaak van spiereiwit wordt met name gereguleerd door twee anabole stimuli, voedsel inname en fysieke activiteit. Voedsel inname, en meer specifiek de inname van eiwit, stimuleert direct de spiereiwit aanmaak. De aminozuren die vrijkomen in de circulatie na vertering van het eiwit fungeren niet alleen als bouwstenen voor onze spieren maar acteren ook als signaalmoleculen die de spieraanmaak stimuleren. Inname van 20 gram eiwit verhoogd de spieraanmaak gedurende enkele uren en laat daadwerkelijk zien dat je bent wat je zojuist gegeten hebt. In deze lezing zullen de vele factoren genoemd worden die het vermogen bepalen waarmee eiwit inname de spieraanmaak kan stimuleren. Wanneer eiwit wordt ingenomen na een sportieve activiteit is de anabole respons nog sterker. Met andere woorden, als je fysiek actief bent ben je meer van wat je zojuist gegeten hebt. Dit concept wordt volop gebruikt in de sport. Wanneer mensen ouder worden en minder fysiek actief blijkt dat de anabole respons op eiwit inname minder sterk wordt, een concept dat anabole resistentie genoemd wordt. In deze lezing zal ingegaan worden op de rol van veroudering en een afname in fysieke activiteit op het vermogen de spieraanmaak te verhogen.