Chronisch ZorgNet

24 mei 2024 11:01

Patient Journey App: een stap vooruit in zorg op afstand

Het verhaal van Harrie, een 74-jarige ex-roker met een geschiedenis van gezondheidsproblemen laat de kracht zien van de Patiënt Journey App (PJA) als online hulpmiddel in zijn revalidatieproces. Harrie, ooit actief in het onderwijs en fervent sporter, werd geconfronteerd met een reeks medische uitdagingen, variërend van heupprotheses tot etalagebenen en COPD.


De start
Toen hij net begon bij zijn therapeut en de app gebruikte, gaf hij bij de tweede keer, dat hij zijn pijnscore in moest vullen, aan dat deze hoger was dan de keer ervoor. Dit resulteerde in het advies om dit specifiek met de therapeut te bespreken. . Door dit met de ondersteuning van de app tijdens de behandeling te bespreken  heeft Harrie gestaag vooruitgang geboekt. Het gebruik van de Patient Journey App biedt hem door het vastleggen van zijn loopafstanden een sterkere motivatie tot het verleggen van zijn grenzen. Voordelen van het gebruik van het gebruik van de Patient Journey App voor Harrie als patiënt zijn de continue ondersteuning  en informatie over zijn aandoening etalagebenen. Ook kan het voor hem dienen als naslagwerk met alle benodigde kennis over zijn aandoening etalagebenen. Hij kan daarnaast zijn eigen vooruitgang monitoren. Dit motiveert hem bij de uitvoering van het beweegplan naast de behandeling bij de fysiotherapeut. De berichten zijn voor hem ook een stok achter de deur om te gaan lopen. Tenslotte biedt de app coaching op afstand door de therapeut.

Vooruitgang
Een van de meest opmerkelijke aspecten van deze app is voor Harrie de mogelijkheid om zijn voortgang in realtime te volgen. Van 225 meter is hij nu in staat om indrukwekkende afstanden van maximaal 1240 meter af te leggen. En dit kan hij terugzien in de app. Dit is niet alleen een bron van trots voor Harrie, maar het dient ook als aanmoediging verder te gaan. ‘De app stelt me in staat dezelfde oefeningen uit te voeren als de voorgeschreven oefeningen door mijn fysiotherapeut.’ Het verschil dat deze app heeft gemaakt in Harries leven is opmerkelijk. Hoewel hij aanvankelijk worstelde met verschillende  fysieke beperkingen, waaronder ademhalingsproblemen heeft het gebruik van de app hem goed geholpen om zijn loopvermogen te verbeteren en zijn algehele kwaliteit van leven te verhogen. ‘Ik beveel deze app aan voor andere patiënten,’ vertelt hij. En met goede reden: het heeft hem geholpen het uiterste uit zichzelf te halen.

Optimistisch
Terwijl Harries behandeling doorgaat tot het einde van het jaar, is de hoop op nog meer vooruitgang hooggespannen. Met de Patient Journey App en de expertise van zijn fysiotherapeut aan zijn zijde, blijft Harrie optimistisch over het verder verbeteren van zijn loopafstand. Door de oefeningen die hij doet en het real-time  volgen van vooruitgang in zijn loopafstanden in de app is hij gemotiveerd te blijven bewegen. De Patiënt Journey App, met zijn vermogen tot stimulatie van motivatie en het volgen van vooruitgang, markeert een belangrijke stap voorwaarts in de moderne gezondheidszorg.

Dit project is mede mogelijk gemaakt door de zorgverzekeraars CZ en VGZ namens alle zorgverzekeraars en Versterking Eerstelijn Zuid-Nederland.